Wat?

In mijn vorige blog staat beschreven waarom ik voor het DoubleSuit idee heb gekozen om uit te werken tot een concept. In deze blog werk ik dit idee zo ver mogelijk uit op de gebieden van producteigenschappen, bedrijfsstrategie en services.

Producteigenschappen

Zoals beschreven staat in de vorige blog bestaat een DoubleSuit uit twee lagen die aan elkaar vast zijn gemaakt door een oplosbare draad. De buitenste laag is gemaakt van een goed recyclebaar materiaal, de binnenste laag is gemaakt van haargaren en de zichtbare voering. De buitenste laag kan na kort gebruik zonder problemen vervangen worden voor een andere buitenkant, zodat de gebruiker altijd met de laatste mode mee gaat.

In dit deel van deze blog zal ik verder inzoomen op de verschillende onderdelen van DoubleSuit.

'Exploded view' van het DoubleSuit colbert.
‘Exploded view’ van het DoubleSuit colbert.

Shell fabric:

De merknaam ‘DoubleSuit’ staat voor modieuze duurzaamheid. Omdat up to date zijn heel belangrijk is, is hergebruik van de buitenkant geen optie. De eis voor de stof voor de buitenkant is daarom het perfect recyclebaar moet zijn. De stof moet nadat het gebruikt is, dus weer tot grondstof verwerkt kunnen worden. Dit is de buitenste cirkel van het ‘Circular Economy System Diagram’. Volgens dit diagram moet een materiaal in de technische of de biologische cyclus passen en dus geen hybride vormen tussen deze twee. Voor de buitenkant moet een keuze gemaakt worden welke het best is.

Voor de technische cyclus is het materiaal polyester heel geschikt. Het komt veel voor dat Polyester van oude drinkflesjes gebruikt wordt voor een nieuwe stof. Polymeren degraderen wel onder invloed van licht, hitte, en water (Eyerer, Weller, & Hübner, 2010), maar voor kledingstoffen is dit geen probleem omdat het jaren lang duurt voordat het materiaal gaat degraderen.

Een materiaal wat goed past bij de biologische cyclus is ‘Tencel’. Dit materiaal is gemaakt van hout, uit duurzaam beheerde bossen, een uitgebreide beschrijving vindt u hier. Dit materiaal past heel goed bij het duurzame imago wat DoubleSuit wilt uitstralen.

Bij de keuze van de cyclus moet ook rekening gehouden worden met welke kleurstof wordt gebruikt om de vezels te kleuren. De kleurstof moet of bij de cyclus passen waarbij de vezel ook past, of heel goed afneembaar zijn. Bij het gebruik van Tencel moet daarom ook kleurstof van de biologische cyclus komen. Het meest ideaal voor zowel polyester als Tencel is een kleurstof wat zomaar van de vezels afgewassen kan worden, zodat de kleurloze vezels gerecycled kunnen worden voor een nieuwe stof. Dan kan de kleurstof in het waswater wellicht ook hergebruikt worden, zonder dat de ontwerpvrijheid van de ontwerper wordt aangetast.

Voor het maken van een keuze tussen deze twee vezels, heb ik meer informatie nodig over de milieuimpact van zowel polyester en Tencel. Ten eerste is er een milieuimpact van de productieprocessen en ten tweede is er een milieuimpact van het recyclen. De vraag is of er een break-even punt bestaat, een bepaalde hoeveelheid cycles waarbij de materialen dezelfde impact hebben (zie figuur X). Op grond van deze informatie, marktanalyses en technische levensduur van de stof, kan daarna bepaald worden welke stof het meest milieuvriendelijk is.

Binnenkant:

De strategie voor de binnenkant is om dit onderdeel zo lang mogelijk mee te laten gaan, door middel van onderhoud. De voeringstof en het canvas moeten van goede kwaliteit zijn, met een zo lang mogelijke technische levensduur. Het onderhoud wordt gepleegd als de gebruiker het pak naar de winkel brengt om een nieuwe buitenkant te kopen. Om ook de mensen naar de winkel te trekken die niet elk half jaar een nieuwe buitenkant willen kopen, biedt de DoubleSuit winkel elk half jaar aan om het pak gratis te laten stomen.

De zwakste onderdelen van de binnenkant, zoals bij de oksel, worden verstevigd met stof wat met eenzelfde draad wordt vastgezet als waarmee de voering aan de buitenkant wordt vastgezet. Het is cruciaal dat DoubleSuit ervaring opdoet bij het repareren, zodat deze kennis kan worden gebruikt om zwakke plekken te identificeren.

Oplosbaar draad:

Voor het aan elkaar naaien van de twee lagen, kan Aurifil wateroplosbaar garen gebruikt worden.

Business Model

De doelgroep voor DoubleSuit zijn Young Urban Professionals die naast een modieus uiterlijk ook een duurzaam imago willen hebben. In onderstaand figuur staat een visuele impressie.

doelgroep-collage

Het bedrijf ‘DoubleSuit’ zal een boetiek in Amsterdam openen. Deze boetiek genereerd geld door middel van het verkopen van pakken. Het businessmodel canvas kan hier bekeken worden. Voor de consument kost het eerste pak iets meer dan een gemiddeld pak. Als de consument terugkomt om zijn / haar pak te vernieuwen kost het significant minder dan een nieuw pak. Doordat de grondstof van het nieuwe pak al in bezit is van DoubleSuit, zijn de kosten van een nieuwe buitenkant voor het bedrijf ook minder dan een nieuw pak. Hierbij is belangrijk om te vermelden dat zowel post-consumer afval als pre-consumer afval wordt gerecycled. Pre-consumer afval is afval wat ontstaat tijdens de productie van het eerste pak, bijvoorbeeld knipafval.

Nadat de boetiek goed loopt kan het bedrijf nog meer doen om het bedrijf te ontwikkelen. Zo kunnen ze een ‘brand alliance’ aangaan met een beroemde ontwerper, die een lijn ontwerpt voor DoubleSuit. Dit kan nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten overhalen om een nieuwe buitenkant aan te schaffen. Ook kan DoubleSuit uitbreiden naar Business to Business. Hierbij verzorgt DoubleSuit de productie en het recyclen van het pak, terwijl modemerken het ontwerp voor hun rekening nemen. Het persoonlijke contact met de klant verdwijnt dan, daarom is het belangrijk dat eerst ervaring wordt opgedaan in waar de binnenkant het snelst kapot gaat en hoe een medewerkers van een modemerk gemakkelijk de buitenkant kunnen verwisselen.

Services

Om DoubleSuit tot een succes te maken moet het bedrijf een aantal services aanbieden.

Service: Stappen vanuit het perspectief van de klant:
Verkoop van een nieuw pak 1.       De klant gaat naar de winkel en koopt een nieuw pak.
Pak aanpassen op maat van de consument 2.       De maat van de klant wordt opgenomen en opgeslagen in de computer.

3.       Het pak wordt perfect op maat gemaakt en kan worden gebruikt.

Stomen van kleding 4.       Als het pak gestoomd moet worden, doet het bedrijf dat 1x per half jaar gratis.
Online marketing 5.       Elk nieuw seizoen krijgt de gebruiker een overzicht van de nieuwe designs gemaild.
Gemakkelijk nabestellen 6.       Via online platform kan een bepaald design besteld worden.
Vervangen buitenkant 7.       De klant haalt deze op bij de boetiek. De naaisters vervangen de buitenkant en okselpads van het pakjas. Doordat de maten bekend zijn, past het perfect en duurt het winkelbezoek niet lang.

8.       De naaisters controleren meteen of er ander onderhoud gepleegd moet worden aan het pak.

Terugname aan het eind van de technische levensduur. 9.       Als de binnenkant kapot en niet meer te repareren is, neemt DoubleSuit de binnenkant terug en krijgt de klant voor de prijs van een nieuwe buitenkant, ook een nieuwe binnenkant.

Reflectie

Het concept DoubleSuit laat zien dat ook een colbert geschikt gemaakt kan worden voor de circulaire economie. Het is alleen niet genoeg om alleen iets te veranderen aan het ontwerp, want zonder een geschikt bedrijfsmodel en services kan dit product nooit succesvol aan de man gebracht worden.

Bronnen: 

  • Eyerer, P., Weller, M., & Hübner, C. (2010). Polymers : opportunities and risks. II, Sustainability, product design and processing (NV-1 onl). Berlin; Springer-Verlag,.
  • Circular Economy System Diagram – Ellen MacArthur Foundation. (n.d.). Retrieved from https://www.ellenmacarthurfoundation.org/circular-economy/interactive-diagram

Collage bestaat uit de volgende foto’s:

  • ayup-about.jpg (1023×682). (n.d.). Retrieved from http://www.augustayup.org/wp-content/uploads/2013/10/ayup-about.jpg
  • first-date-texting.jpg (1000×667). (n.d.). Retrieved from http://adyko.com/wp-content/uploads/2015/08/first-date-texting.jpg
  • muursticker_boom_muurstickers_3.jpg (550×539). (n.d.). Retrieved from https://plakhetzelf.nl/wp-content/uploads/2014/10/muursticker_boom_muurstickers_3.jpg
  • shopping (450×450). (n.d.). Retrieved from https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRFMhgN_u-JhzNois9-CWUFaiwG-EL-8l4ppZ5iC9jNNHFUJuphXRRbAhAxYrAeU57alQ_IsPc1&usqp=CAE
  • smartwatch-apple-slide1.jpg (1200×500). (n.d.). Retrieved from http://www.smartwatchapple.net/wp-content/themes/catch-responsive/images/gallery/smartwatch-apple-slide1.jpg

Geef een reactie